Ett simhallsavtal kan bli möjligt

Under våren och sommaren har socialdemokrater i Sölvesborg knackat dörr hos många kommunmedborgare för att prata politik. En del av dessa samtal har handlat om simhallen i Valjeviken, om varför det inte blev något nytt avtal och om möjligheten finns att den ska öppnas för kommunmedborgarna igen. När budet från Valjeviken ansågs för högt blev det inget avtal och pengarna som tidigare betalats till Valjeviken användes istället bland annat till investeringar i förskolan. Nu finns förhoppning att det ska kunna finnas en politisk samsyn om att göra prioriteringar så att ett nytt avtal kan tecknas.

– Det finns en strävan och en förhoppning från oss om att simhallen ska vara öppen för alla. När nu fler partier säger sig vara villiga att prioritera kostnaden för att teckna ett avtal finns större möjligheter att nå en samsyn och vi för gärna sådana diskussioner, säger Johanna Beijer, Socialdemokraternas kommunalrådskandidat.

– Det finns absolut ingen prestige från vår sida, som det ibland påpekas. Istället har det helt och hållet handlat om ekonomiska prioriteringar. I en tid när Sölvesborg växer har vi prioriterat förskola, skola och äldreomsorg men också investeringar i fritidsanläggningar. I kommunstyrelsen har samtliga partier varit eniga om detta.

– Om det blir en fortsatt socialdemokratiskt ledd regering förbättras ekonomin för kommuner som Sölvesborg vilket skapar bättre förutsättningar för satsningar både på välfärd och på ett avtal med Valjeviken. Det ger bättre möjligheter att kunna frigöra ekonomiskt utrymme långsiktigt, säger Beijer.

– Ett avtal måste vara rimligt och kostnaderna ställs alltid mot andra verksamheter och skattepengar måste användas klokt. Vi ser gärna även samarbete med Valjeviken inom andra områden, exempelvis utbildning.